CentOS

خداحافظی با CentOS :

وقت خداحافظی با CentOS و یافتن جایگزین ها CentOS فرا رسیده است. از اواخر سال ۲۰۲۰ ، CentOS توسعه نسخه ۸ این سیستم عامل محبوب را خاتمه داد. این برای بسیاری از دوست داران این سیستم عامل قدیمی و کار آمد خبر ناگواری بود. زیرا هم می بایست دنبال جایگزینی با پشتیبانی طولانی مدت باشند. همینطور نسخه این قابل اعتماد باشد. هرچند که نسخه های LTS آن همچنان تحت پشتیبانی شرکت هستند. تولید این سیستم عامل محبوب از اوایل سال ۲۰۰۴ شروع شده بود. و توانسته بود به یکی از بهترین توزیع های RHEL تبدیل شود.

این موضوع سبب شد تا تمامی کسانی که با این سیستم عامل در ارتباط بودند و کار می کردند، تصمیم به جایگزین کردن آن بگیرند. گزینه های زیادی وجود دارد که همچنان از RHEL پشتیبانی میکنند. من در این نوشته سعی میکنم به برخی از مهمترین آنها اشاره کنم تا شاید در انتخاب درست جایگزین CentOS به شما کمک کند.

جایگزین های CentOS:

Rocky Linux:

جناب Gregory Kurtzer که بنیان گذار CentOS هم بوده اند، پس از خاتمه توسته CentOS مجددا دست بکار شدند. اینبار نسخه جدیدی بنام Rocky Linux رو توسعه خواهند داد. هر چند هنوز نسخه ای Stable از آن عرضه نشده است. اما با توجه به سابقه خوش جنال Kurtzer در CentOS بسیاری چشم به عرضه این نسخه دوخته اند. مانند CentOS این سیستم عامل هم بر اساس RHEL پیاده سازی شده است.

Oracle Linux:

نسخه دیگری بر پایه RHEL بنام Oracle Linux وجود دارد. شاید بتوان گفت که پس از Rocky Linux بیشتر نگاه ها معطوف به همین نسخه می باشد. زیرا شرکت بزرگ Oracle پشت این توزیع قرار دارد. البته این برای ما هم خبر خوب و هم خبر بدی است. خوب به جهت بزرگی شرکت Oracle. بد بدین جهت که متاسفانه Oracle تمامی Repository های خود برای دریافت و نصب بسته ها را بر روی ایران بسته است. متاسفانه این مورد در دراز مدت کار با این سیستم عامل را سخت میکند. شاید همین کافی باشد تا آن را فراموش کنیم.

AlmaLinux:

AlmaLinux نیز یکی دیگر از جایگزین های CentOS به حساب می آید. این نسخه نیز توسط CloudLinux توسعه یافته است. متاسفانه اولین نسخه این سیستم عامل هم زمان زیادی نیست که عرضه شده است. همین موضوع اعتماد به این سیستم عامل را کمی سخت می کند. اما خوشبختانه حداقل تا این لحظه Repository های این سیستم بر روی ایران بسته نشده است. هرچند که این اتفاق هیچگاه دور از ذهن نیست. یکی از نکات مثبت در خصوص AlmaLinux استفاده وسیع آن در سرور های Hosting می باشد. به همین جهت پشتیبانی خوبی از cPanel  و WHM دارد.

ClearOS:

این نسخه هم مانند تمامی موارد قبلی بر پایه RHEL بنا نهاده شده است. منتها به پیشنهاد خود توسعه دهنده برای سازمان های کوچک و متوسط مناسب است. بازار هدف اصلی آن بازار network gateway ها هستند. نکته قابل توجه در خصوص این سیستم عامل این است که شرکت معظم HP پشت آن قرار دارد. در تمامی سرور های این شرکت بصورت پیش فرض از همین سیستم عامل استفاده می شود. همچنین این نسخه به یک Web Interface برای مدیریت کامل سرور مجهز می باشد.

Red Hat Enterprise Linux:

این نسخه متاسفانه Free نیست. هرچند اخیرا اعلام شده است که برای سازمان های کوچک (زیر ۱۶ نسخه) رایگان در دسترس خواهد بود. البته فراموش نکنیم که CentOS به خواست Red Hat توسعه CentOS را خاتمه داد. شاید همین ها برای کنار گذاشتن این سیستم عامل نیز کفایت کند.

امیدوارم در راه خداحافظی با CentOS و یافتن جایگزین های CentOS توانسته باشم کمک کرده باشم

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.